Terug
17 november 2023

Wat is het verschil tussen een notitie en een taak?

Steeds meer dealers weten hun weg te vinden in de digitale werkorder van Syntec. De komende tijd proberen we onderwerpen aan te halen waarvan we merken dat deze soms verwarrend kunnen zijn. In dit artikel kijken we naar het verschil tussen een taak en een notitie, wanneer gebruik je welke? 

Taak

Een taak in Syntec ziet er als volgt uit: 

Taken worden opgebouwd op basis van de arbeidsposities in Autoline. Wanneer deze regels in Autoline in menu's worden gezet, zal Syntec deze ook groeperen en overige regels in het pakket als 'subtaken' tonen.

Van taken wordt verwacht dat ze uitgevoerd worden door de monteur.
Denk hierbij aan diagnose stellen op een klacht of het uitvoeren van een inspectieservice zoals in bovenstaande afbeelding. 

Let op! Garantiewerkzaamheden moeten te allen tijde uitgevoerd worden middels een taak.

Notitie

Een notitie ziet er als volgt uit:


Het notitieveld in Syntec staat altijd bovenaan de werkorder. Het veld is bedoeld als intern communicatiemiddel en/of als geheugensteun. 

Dit veld kan gebruikt worden wanneer er bijzonderheden zijn waarbij het belangrijk is dat iedereen daarvan op de hoogte gebracht wordt die in de werkorder zit. 

Denk aan de volgende opmerkingen: 

- Autostoel in huidige instellingen laten staan
- Klant voor 12 uur bellen met een update
- auto moet tussentijds naar de schadeafdeling voor reparatie voorruit

Voorbeeld

Stel voor dat een klant een auto komt brengen voor een bandenwissel en onderhoud en de service adviseur vraagt of er nog bijzonderheden zijn. De klant geeft het volgende aan: 

'Nou, goed dat u het vraagt. De laatste tijd hoor ik een vreemd geluid wanneer ik over een drempel rijd, het geluid hoor ik altijd vanuit linksachter komen. Daarnaast wilde ik nog even aangeven dat er een alarm in de auto zit, deze gaat piepen wanneer de auto gestart wordt. Ik heb de tag om dit uit te schakelen op de bijrijdersstoel laten liggen.'

In dit geval kunt u deze informatie het beste alsvolgt verwerken: 

Voor de klacht voegt u via 'taken toevoegen' een regel toe aan de taken: 

De opmerking over de tag kan toegevoegd worden als notitie: 

Voertuig notities

Mocht de klant een opmerking maken die altijd op het voertuig van toepassing zal zijn, dan kunt u ook een voertuig notitie toevoegen. Dit kan gemakkelijk via Syntec: 

- Open het voertuig formulier

- Scroll naar 'notities' en klik op het '+' icoon

- Typ de notitie en klik op 'opslaan en sluiten'

- De voertuig notitie zal nu op elke (toekomstige) werkorder te zien zijn