Terug
08 december 2023

Goede KDO opbouw in de digitale werkorder

Hoe hoort het eigenlijk?

Een goede KDO in de digitale werkorder ziet er zo uit:

Een goede KDO is te herkennen aan de pijltjes die het verband tussen de klacht, diagnose en oplossing aangeven. 

Door het goed aangeven van deze relaties ontstaat een 'trapje'. 

Diagnose toevoegen aan een klacht

De monteur kan een diagnose toevoegen aan een klacht.
Dit kan op 2 manieren: 

  1. Door te klikken op de regel en vervolgens te kiezen voor '(snelle) diagnose toevoegen' 
  2. Door op het +icoon te klikken en te kiezen voor '(snelle) diagnose' 

Beide opties tonen hetzelfde diagnoseformulier. 

Let op! Het is niet de bedoeling dat diagnoses toegevoegd worden door gebruik van een van onderstaande opties. 
Bij deze opties komt er namelijk geen diagnose op de werkorder, maar komt de tekst/afbeelding te staan in de berichtenbox. Hier wordt dit vaak niet gezien en kan de DKO niet op de juiste manier opgebouwd worden. 
 

Na het toevoegen van de diagnose zou dit er zo uit moeten zien: 

Oplossing toevoegen aan een diagnose

Nadat de monteur de diagnose heeft gemeld is het aan de receptie om de juiste arbeidsposities aan de diagnose te koppelen. Ook hier zijn er meerdere mogelijkheden. 

1. Regel toevoegen via Syntec (aanbevolen)
De service adviseur kan een oplossing toevoegen door op het plus of het kruis icoon te klikken. 

Bij het kruisje wordt er direct een regel toegevoegd met de status 'Niet akkoord'. Wanneer u wilt dat er arbeid toegevoegd moet worden aan de regel kiest de service adviseur voor het + icoon. De serviceadviseur kiest het juiste pakket of de juiste regels en voegt deze toe. De regel staat nu onder de diagnose met een pijltje 

2. Regel vanuit autoline 

Wanneer een regel toegevoegd is via Autoline is het erg belangrijk om deze regel aan de juiste diagnose te koppelen. 
Wanneer dit niet gebeurd is er geen sprake van en correcte KDO:

Je ziet dat de oplossing geen onderdeel is van het 'trapje' waarin de klacht en de diagnose zitten. Daarnaast is het voor de monteur nu erg zoeken of deze de wisserbladen wel of niet mag vervangen. 

Om dit goed te zetten klikt u op de taak:

En kiest u voor welke diagnose de taak is aangemaakt :

De regel wordt nu netjes onder de diagnose gezet, waarmee de KDO succesvol is opgebouwd.